Meroyan – Jikalau Suami Faham Tanda Isteri Meroyan Mungkin tak Berlaku Sesuatu Yang Tak Diingini

Meroyan – Jikalau Suami Faham Tanda Isteri Meroyan Mungkin tak Berlaku Sesuatu Yang Tak Diingini


Sekiranya suami peka dan ambil tahu tentang tanda-tanda meroyan, berkemungkinan sesuatu yang buruk tak akan berlaku kepada isteri.Secara logiknya, adakah seorang ibu sanggup melakukan sesuatu yang tak baik kepada si kecil sendiri sedangkan ia telah mengandungkan bayinya selama 9 bulan? Adakah seorang ibu yang normal mentalnya sanggup mendera atau menampar anaknya sendiri?
Ibu berkenaan tentunya seorang yang berpendidikan dan juga datang daripada keluarga yang mementingkan kasih sayang. Persoalannya, mengapa seorang ibu sanggup melakukan perkara yang tak sepatutnya seorang ibu lakukan kepada si kecil sendiri?
Sebenarnya, masyarakat kita hari ini terutama Melayu amat menyedari dan tahu akan penyakit meroyan ini akan menyerang seorang ibu selepas bersalin iaitu hilang pertimbangan atau mengalami gangguan mental.
Sebutan gila meroyan bunyinya sangat kejam dan seolah-olah menghina, namun itulah nama sebenar penyakit ini yang akan menyerang para ibu selepas melahirkan si kecil.
Keprihatinan seorang suami kepada seorang isteri adalah amat penting kerana hanya suami orang yang paling terdekat dan akan menyedari akan tanda-tanda meroyan sebelum ianya berlaku dengan lebih teruk lagi.
Tetapi adakah segala lelaki yang bergelar suami memahami akan situasi dan tanda meroyan ini? Jadi, segala lelaki wajib mengambil tahu serba sedikit tentang ini agar perkara yang tak diingini akan berlaku kepada isteri.
Postnatal depression adalah suatu penyakit yang wajib dirawat dengan segera. Lelaki dan masyarakat keseluruhannya seharusnya lebih memahami tentang penyakit ini.
Keadaan meroyan ini biasanya menyerang ibu yang pertama kali melahirkan. Ingat, ia akan bertindak agresif dan tak dapat mengawal diri dan ada kalanya mencederakan orang. Jadi amat bahaya Jikalau ibu ini dibiarkan menjaga bayi.