TUN M JADI PM : IZZAH ENGGAN KOMEN, GENG REFORMASI MEMBISU

BENARKAH dakwaan pembangkang kononnya Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Tun Dr Mahathir Mohamad akan dilantik sebagai Perdana Menteri ‘sementara’? Atau sebenarnya ia sebagai ayat ‘penyedap’ yang direka khas oleh pihak pembangkang untuk ‘memujuk hati’ pengundi pada Pilihan Raya Umum ke – 14 (PRU14) akan datang?

Seperkara lagi, apakah puak Otai Reformis yang berjuang bermati – matian, menganjurkan pelbagai demonstrasi jalanan sebagai solidariti buat ‘pejuang’ mereka, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan merestui musuh utama mereka, Tun M sekali lagi mengemudi kepimpinan negara? Meskipun hanya ‘sementara’?

Keputusan untuk menjadikan Tun M sebagai Perdana Menteri sekiranya (kalau) PH menang dalam PRU14 dengarnya dibuat ketika pemimpin kanan PH mengadakan pemukiman dua hari di Putrajaya pada 1 dan 2 Disember lalu dan disahkan oleh Anggota Biro Politik PKR Datuk Johari Abdul.

Walaubagaimanapun, umum sedia maklum bahawa DAP pernah menyatakan bahawa hanya Ketua Umum Pembangkang, Anwar sahaja yang diperkenan oleh mereka sebagai Perdana Menteri, malah, anak kepada Anwar, iaitu Nurul Izzah juga bertindak mengunci mulut tatkala diminta mengulas cadangan menjadikan Tun M sebagai Perdana Menteri sementara.

Menggunakan alasan kononnya pihak kepimpinan tertinggi pembangkang mengadakan perbincangan dan rundingan di belakang tabir berhubung perkara tersebut, namun, sebenarnya Nurul Izzah bungkam, mungkin bengang kerana Tun M lah penyebab awal bapanya meringkuk dalam penjara.

Hal – hal ini berupaya mencetuskan pertikaian dalam kalangan PH sendiri (seperti biasa), apatah lagi PAN pula mendakwa mereka tidak terlibat dengan cadangan menjadikan Tun M sebagai Perdana Menteri manakala Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail sebagai Timbalan Perdana Menteri tersebut.

Apatah lagi semua pihak sedar bahawa PH berada di bawah telunjuk DAP, sudah tentu ‘Perdana Menteri sebenar’ adalah dari kalangan mereka sendiri, mana mungkin mereka mahu melepaskan peluang mentadbir negara dengan cara ‘Malaysian Malaysia’ mereka itu dan tidak mustahil semua hak keistimewaan orang Melayu bakal dihapuskan.

Sebelum ini, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, pakatan pembangkang itu mempunyai calon lain sebagai perdana menteri jika Pakatan Harapan memenangi pilihan raya umum (PRU) kelak bagi menggantikan calon sebelum ini iaitu Anwar Ibrahim yang masih menjalani hukuman penjara.