Apple kata 5 iPhone ini memang sengaja ‘slow’

Jika anda fikir iPhone anda seolah-olah lembab, anda bukan gila.
Dalam kenyataan semalam, Apple berkata, ciri-ciri perisian yang dikeluarkan membuatkan telefon anda beroperasi lebih perlahan untuk mengimbangi masalah dengan bateri ion litium lama.
Bateri lama tidak boleh menampung cas mereka sama seperti bateri baru dan boleh mendatangkan masalah yang lebih teruk apabila suhu rendah atau peratusan baterinya berkurang.
Cara bateri penuaan telefon anda boleh mendatangkan masalah operasi atau iPhone mungkin tertutup dengan tidak sengaja, seperti berlaku kepada iPhone 6 dan 6S tahun lepas.

Pemproses dalam peranti tersebut mahu mendapatkan kelajuan yang lebih cepat, tetapi bateri mereka tidak dapat mengendalikan permintaan tersebut, mendorong sesetengah telefon untuk hanya terpadam sendiri. Untuk menanganinya, Apple datang dengan iOS, bermula tahun lepas iOS 10.2.1, termasuk keupayaan pengurusan kuasa lebih baik.
Sistem pengendalian memperlahankan peranti anda untuk mengelakkannya dipadamkan seperti kata Apple, tetapi hanya dalam kes suhu sejuk, mengecas bateri yang rendah atau bateri yang sangat lama.
Antara iPhone yang terjejas berikutan masalah ini termasuk iPhone 6 dan 6 Plus, 6S dan 6S Plus serta SE.
Tahun ini iOS 11.2 lanjutan ciri untuk iPhone 7 dan 7 Plus. Ia akan diguna ke peranti Apple yang lain pada masa akan datang.
Penyelesaian kepada masalah ini hanya memerlukan anda menukar kepada bateri baru berharga kira-kira RM200 dan bukannya membeli iPhone baru.