Tiada siapa mampu nafikan bahawa isu yang paling kencang bertiup
menjelang sambutan kemerdekaan negara ke-60 kali ini ialah ‘penjajahan
China’. Berikut analisis 19 isu yang perlu diberi perhatian.
1. Isu hartanah: persepsi ini agak ketara dikaitkan dengan
projek di Johor dan di Melaka. Demikianlah projek ‘Shenzen Malaysia’,
serta skim seperti Malaysia My Second Home (MM2H). Pemberian status
pegangan bebas ‘freehold’ kepada warga China dipersoalkan kerana warga
tempatan sendiri tidak mampu untuk memiliki aset hartanah. Keadaan ini
juga bakal mengimpak struktur demografi penduduk negara kelak. Kerajaan
Malaysia perlu campur tangan secara agresif dalam menghadapi isu
pemilikan hartanah asing ini.
2. Isu Bank China: persepsi bahawa Bank China seperti
Export-Import Bank of China (Exim Bank) memiliki peranan besar dalam
penentuan beberapa keputusan melibatkan projek infrastruktur di Malaysia
di mana syarat pelantikan kontraktor ditetapkan agar memberi kelebihan
dan keutamaan hanya kepada para kontraktor China tidak kurang hebatnya.
Rakyat Malaysia juga perlu membayar hutang projek pembangunan yang
dibiayai pinjaman Bank China ini. Sewajarnya dari awal lagi sumber
pembiayaan alternatif lain turut dipertimbangkan seperti Bank
Pembangunan Asia (ADB) atau pun Bank Pembangunan Islam (IDB).
3. Isu kontraktor China: Malaysia tidak kekurangan pakar
dan kemahiran bagi membina infrastruktur berskala besar seperti syarikat
Gamuda, IJM, dan sebagainya. Maka sekali pun kontraktor seperti IJM
diberi peluang bekerjasama dengan Beibu Gulf Port Group (China) dalam
projek pelabuhan Kuantan, namun pihak kerajaan perlu lebih agresif
mengusahakan agar lebih banyak kontraktor Malaysia mendapat peluang dan
manfaat berbanding kontraktor China dalam pembinaan aset strategik
negara.
4. Isu Nelayan China: pihak Agensi Penguatkuasa Maritim
Malaysia (APMM) serta khususnya Menteri di Jabatan Perdana Menteri
seperti Datuk Seri Shahidan Kasim sendiri telah berulang kali memberi
amaran akan penjajahan para nelayan asing (termasuklah dari China) di
Zon Ekonomi Eksklusif milik Malaysia. Selain daripada bantahan
diplomatik yang lebih signifikan, pemerkasaan aset seperti radar dan
kapal peronda perlu diberi keutamaan.
5. Isu Pulau Buatan China: Perkembangan pesat pembinaan
pulau-pulau buatan China di Kepulauan Spratly tidak boleh dinafikan
memberi impak kepada perkiraan strategik (strategic calculation)
Malaysia di Laut China Selatan. Meski pun tidak berada dalam perairan
Malaysia secara langsung, namun kelengkapan ketenteraan yang semakin
canggih dan semakin banyak ditempatkan di sana pastinya menggugat
kestabilan rantau ini.
6. Isu Sembilan Garis Terpecah: Peta yang diterbitkan China
pada 2009 ini jelas menceroboh Zon Ekonomi Malaysia (ZEE) di mana Garis
Keempat menceroboh perairan Bintulu dan Miri di Sarawak manakala Garis
Kelima menerobos jauh dari perairan berhampiran Beaufort, Papar, Kota
Kinabalu, Kota Belud, dan Kudat, Sabah. Dialog Konstruktif perlu
diteruskan oleh Malaysia agar China memahami bahawa ianya adalah lebih
bermanfaat untuk China melindungi kepentingan mereka di Laut China
Selatan menerusi kerjasama ketenteraan bilateral dengan negara-negara
Asia Tenggara, dan bukannya dengan cara cuba membolot Laut China
Selatan.
7. Isu alam sekitar: Dominasi syarikat China dalam projek
ECRL menimbulkan persoalan dari segi pemantauan terhadap penjagaan alam
sekitar di kawasan yang terlibat. Terkini, beberapa badan bukan kerajaan
(NGO) telah menyerahkan memorandum bantahan berhubung keperluan laporan
penilaian impak alam sekitar (EA) projek ECRL ini terutama sekali
hakikat bahawa Banjaran Titiwangsa bakal direntasi dalam projek ini.
8. Isu Tenaga: Edra Energy iaitu aset penjana tenaga milik
syarikat 1MDB yang berjaya dibeli syarikat China juga dianggap bakal
menjadi pemain industri tenaga yang utama di Malaysia. Meskipun kerajaan
memberi jaminan bahawa TNB masih merupakan aktor yang bertanggungjawab
dalam penentuan kadar tenaga (elektrik) dalam negara, namun senario
sebegini perlu diperbetulkan kembali demi meraih keyakinan rakyat.
Perancangan ke arah mengambil alih Edra kembali ke pangkuan milik
kerajaan mahu pun swasta di Malaysia perlu dimulakan.
9. Isu pelabuhan Malaysia: Syarikat China telah memiliki
pegangan dalam beberapa projek pembinaan pelabuhan strategik negara
seperti Pelabuhan Kuantan di Pahang dan Melaka. Meskipun pembinaan
pelabuhan ini cukup penting bagi meningkatkan kapasiti pelabuhan negara
yang setakat ini ditampung Pelabuhan Klang dan Tanjung Pelepas sahaja,
namun ia tidak seharusnya dilihat eksklusif memanfaatkan China
semata-mata sedangkan dalam masa yang sama memencilkan kuasa pasifik
lain seperti Jepun dan Korea Selatan yang turut sepatutnya diundang
kerana kebergantungan yang sama kepada laluan yang sama.
10. Isu automotif: Penjualan pegangan 49.9 peratus Proton
kepada Geely dari China masih belum menunjukkan impak signifikan.
Sebaliknya produk Geely iaitu ‘Boyue’ pula yang cuba dipasarkan di
Malaysia. Sepatutnya Proton yang diutamakan untuk diberi akses ke China
dan juga negara operasi Geely yang lain di seluruh dunia, di samping
mengemukakan perancangan ampuh jangka panjang untuk kemajuan automotif
negara.
11. Isu Sosiobudaya: Antara tanda-tanda isu ini tidak boleh
dipandang enteng adalah apabila Duta China ke Malaysia Dr. Huang
Huikang membuat kenyataan tentang kepentingan kaum Cina di Jalan
Petaling. China turut mengeluarkan kad khas buat orang China di seberang
laut. Meski pun Malaysia tegas dalam isu kewarganegaraan, isyarat perlu
diberi kepada Beijing bahawa urusan dalaman negara Malaysia – sekali
pun melibatkan mereka yang berketurunan Cina – tidak boleh diizinkan
kepada campur tangan China.
12. Isu Bahasa Mandarin: sepatutnya China tidak mengulangi
hegemoni kuasa-kuasa Barat yang mengutamakan Bahasa ibunda mereka
semata-mata tanpa penghormatan kepada Bahasa ibunda negara-negara lain,
terutama sekali negara kecil. Pemimpin Malaysia pula perlu memberi
penekanan pada Bahasa Melayu sebagai Bahasa antarabangsa dan
menganjurkan order multipolar bukan hanya dalam konteks politik, tetapi
juga dalam konteks Bahasa.
13. Isu akses Maklumat: kebanyakan projek berskala gergasi
China di Malaysia sukar untuk dikaji kerana kekurangan akses maklumat
terbuka yang boleh dicapai secara atas talian. Hal ini pastinya
membimbangkan kerana terdapat beberapa kes di mana syarikat milik China
ini didapati bermasalah dalam pengurusan projek di negara-negara lain
seperti China Communication Construction Company (CCCC).
14. Isu aset Ketenteraan: keputusan Malaysia untuk membeli
empat kapal laut dari China bagi tujuan ketenteraan turut mengundang
pertimbangan yang lebih mendalam. Hal ini demikian kerana kapal milik
tentera China diketahui sering ‘berkonfrontasi’ dengan TLDM di ZEE milik
Malaysia seperti yang pernah dialami KD Kedah tidak berapa lama dahulu.
Sewajarnya syarikat anak tempatan diberi keutamaan penuh dalam projek
aset strategik negara ini.
15. Isu Jentera China: projek pembangunan infrastruktur di
Malaysia juga tidak dapat dinafikan bakal diusahakan oleh
jentera-jentera berat dari China. Tiadakah syarikat milik anak tempatan
yang boleh diberi peluang bagi menyediakan kemudahan jentera ini?
Kerajaan Malaysia perlu mempertimbangkan langkah yang boleh memberi
manfaat kepada kontraktor serta jentera yang dioperasikan anak tempatan.
16. Isu Teknologi China: setakat ini boleh dikatakan tiada
hitam putih yang jelas diisytiharkan tentang manfaat pemindahan
teknologi dari China yang boleh memanfaatkan kapasiti syarikat atau
agensi milik awam Malaysia di bawah projek-projek infrastruktur di
Malaysia.
17. Isu peluang pekerjaan: projek-projek gergasi China di
Malaysia turut membawa bersama para buruh dari tanah China. Malah
baru-baru ini luas tersebar syarat pengambilan kerja yang melibatkan
beberapa posisi dalam projek pembangunan Laluan Rel Pantai Timur (ECRL)
yang hanya menerima pekerja yang boleh berbahasa Mandarin sahaja.
Kerajaan Malaysia perlu mengambil serius isu ini agar diskriminasi
sebegini tidak berterusan.
18. Isu Import China: kadar kebergantungan serta hubungan
perdagangan yang pesat dengan China turut menimbulkan kebimbangan. Meski
pun China merupakan rakan dagang utama Malaysia, namun potensi untuk
berlakunya pengurangan eksport kita ke China serta lambakan import yang
memudaratkan dari China tidak boleh dipandang mudah. Maka Malaysia perlu
untuk menambah nilai dalam produk eksport ke China dan dalam masa yang
sama mempelbagaikan destinasi import agar kebergantungan kepada import
China dapat dioptimumkan.
19. Isu peluang anak negeri: Projek ECRL dikatakan bakal
memberi faedah kepada para penduduk di sekurang-kurangnya tiga negeri
iaitu Kelantan, Terengganu, dan Pahang. Namun demikian, anak negeri di
ketiga-tiga negeri tersebut kurang diberi peluang yang sepatutnya dalam
proses pembinaan ECRL ini. Anak negeri Pantai Timur juga sepatutnya
dilibatkan secara lebih intensif dan pada peringkat yang tertinggi dalam
pembuatan keputusan berkaitan projek ECRL ini, bukannya hanya sekadar
menjadi pemerhati atau mendapat peluang kerja yang ibarat ‘melukut di
tepi gantang’ semata-mata.