VITAMIN UNTUK MENGATASI STRESS DAN KEMURUNGAN

Assalamualaikum..
Kemurungan sangat berkait rapat dengan kesihatan tubuh badan. Kajian menunjukkan Kemurungan dan stress boleh mengganggu sistem saraf, endokrin (hormon) dan sistem imun tubuh seseorang. Bagi mereka yang sering mengalami stress dan berisiko mengalami kemurungan, adalah penting untuk mempertahankan diri dengan makanan sihat dan vitamin.

Vitamin yang sesuai untuk atasi stress dan kemurungan?

Vivix

Stress dan juga kemurungan akan menyebabkan banyak sel sel tubuh mengalami kerosakan. Vivix membantu untuk memastikan sel sel sihat terbina untuk menggantikan sel sel yang rosak disebabkan masalah kemurungan.

Omega Guard

Pernah tak anda dengar, depression atau kemurungan juga adalah kerana kekurangan nutrisi iaitu Vitamin D dan juga Omega-3? Omega-3 EPA yang terkandung didalam Omega Guard mampu memberi kesan positif terhadap emosi seseorang. Jadi, ambillah Omega Guard sebagai supplemen harian kita semua.

Lechitin

Kolina (Choline) adalah satu komponen asetilkolina neurotransmiter yang terlibat dalam penghantaran mesej ke otak dan sistem saraf. Kolina ini terdapat di dalam soya lecithin. Sangat penting untuk pemikiran yang cerdas dan fungsi menyimpan memori.

B-Complex

Satu lagi vitamin wajib diambil ialah B-Complex. Vitamin B terkenal dengan vitamin anti stress. Ya ia mampu meningkatkan mood seseorang. Vitamin B5 yang terkandung dalam B-Complex berfungsi mengawal kelenjar adrenal. Ia utk kuta merasa lebih relax. Sementara vitamin B6 yang terkandung di dalam B-Complex adalah penting untuk metabolisme asid amino dalam proses sentesis neurotransmiter dopamine dan serotanin untuk mengawal masalah stress dan kemurungan.


Itulah vitamin dan mineral yang seharusnya diambil bagi merka yang mempunyai gejala gejala stress dan juga depressi. Sedikit sebanyak vitamin ini boleh mengurangkan tekanan yang dihadapi insyaallah…anda boleh dapatkan vitamin ini .